Anglistik
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Publikationen

Schriftenverzeichnis

Monographie
(1996) The Trumpet of a Prophecy? Studien zur Rezeption Percy Bysshe Shelleys im ‘Vormärz’. Studien zur englischen Romantik 10. Essen: Die Blaue Eule.
(2011) Bühnenpuritaner: Zum Verhältnis von Puritanern und Theater im England der Frühen Neuzeit. P & A. Berlin, New York: de Gruyter.

Herausgeberschaft
(2004) Realigning Renaissance Culture: Intrusion and Adjustment in Early Modern Drama. Ed. with Stephan Laqué. Trier: wvt.
(2007) Representing Religious Pluralization in Early Modern Europe. Ed. with Gabriela Schmidt, Andreas Höfele, Stephan Laqué. P & A 12. Münster: LIT.
(2015) Acts of Crime: Lawlessness on the Early Modern Stage. Essays in Honour of Andreas Höfele. Ed. with Bettina Boecker, Daniella Jancsó, Stephan Laqué, Gabriela Schmidt, Rezeptionskulturen in Literatur und Mediengeschichte, Bd. 4. Würzburg: Königshausen und Neumann.

Aufsätze
(1996) “‘For I am one whom men love not’ – Young Germany and the Shelley-Myth”. Michael Gassenmeier et al. (eds.). The Literary Reception of British Romanticism on the European Continent. Papers Delivered at the 6th International Symposium of the ‘Gesellschaft für Englische Romantik’ Held at the Ruprecht-Karls-Universität Heidelberg (October 1994). Studien zur englischen Romantik 13. Essen: Die Blaue Eule, 103-115.
(2000) “‘What’s to forgive?’ Biographie, Dekonstruktion und historiographische Metafiktion in John Updikes Memories of the Ford Administration”. Christian von Zimmermann (Hrsg.). Fakten und Fiktionen: Strategien fiktionalbiographischer Dichterdarstellungen in Roman, Drama und Film seit 1970. Beiträge des Bad Homburger Kolloquiums, 21.-23. Juni 1999. Mannheimer Beiträge zur Sprach- und Literaturwissenschaft 48. Tübingen: Narr, 193-206.
(2001) “The Disappearing Act: Zwei fiktionale Shakespeare-Biographien von Robert Nye”. Deutsche Shakespeare-Gesellschaft Jahrbuch, 50-65.
(2001) “How to do History in Romantic Studies: The Historical Method and Shelley’s ‘Personal’ Lyrics to Jane Williams”. Christoph Bode, Fritz-Wilhelm Neumann (eds.). Re-Mapping Romanticism: Gender – Text – Context. Selected Papers Delivered at the Symposium of the ‘Gesellschaft für Englische Romantik’ Held at the University of Erfurt (November 1999). Studien zur englischen Romantik 14. Essen: Die Blaue Eule, 137-150.
(2002) “‘We begin to be interested in Mrs S.’: Male Representations of Anne Hathaway in Fictional Biographies of Shakespeare”. Zeitschrift für Anglistik und Amerikanistik 50.4, 411-422.
(2003) “‘Is the entire correspondence a fiction?’ Shelley’s Letters and the Eighteenth-Century Epistolary Novel”. Werner Huber, Marie-Luise Egbert (eds.). Alternative Romanticisms.Proceedings of the Grimma Conference 2001. Studien zur englischen Romantik 15. Essen: Die Blaue Eule, 111-121.
(2004) “Preaching and Playing at Paul’s: The Puritans, The Puritaine, and the Closure of Paul’s Playhouse”. Beate Müller (ed.). Censorship and Cultural Regulation in the Modern Age. Critical Studies 22. Amsterdam: Rodopi, 33-61.
(2004) Mit Stephan Laqué. “By Way of Introduction: ‘Here’s a Knocking Indeed!’: Realigning Macbeth”. Enno Ruge, Stephan Laqué (eds.). Realigning Renaissance Culture: Intrusion and Adjustment in Early Modern Drama. Trier: wvt, 1-14.
(2004) “Si scaenicae doctrinae delectant: Intrusion and Adjustment in the Playhouse of Bartholomew Fair”. Enno Ruge, Stephan Laqué (eds.). Realigning Renaissance Culture: Intrusion and Adjustment in Early Modern Drama. Trier: wvt, 69-86.
(2004) “‘Und welch ein Verhältnis ist es?’ Anne Shakespeare und Christiane von Goethe in der bürgerlichen Kunstreligion”. Susanne Rupp, Tobias Döring (Hrsg.). Dichterkulte: Formen und Funktionen bürgerlicher Kunstreligion. Wissenschaftliches Seminar Online 2. http://www.shakespeare-gesellschaft.de/seminar/ausgabe2004/ruge.html
(2005) “Angry Young Musicians: Vikram Seth’s An Equal Music and Bernard MacLaverty’s Grace Notes”. Lilo Moessner, Christa M. Schmidt (eds.). Anglistentag 2004 Aachen: Proceedings. Proceedings of the Conference of University Teachers in English. Trier: wvt, 261-272.
(2006) “Wife of the Writer: Shakespeare’s Biography and the Problem of His Marriage”. Shaul Bassi, Roberta Cimarosti (eds.). Paper Bullets of the Brain: Experiments with Shakespeare. Venezia: Cafoscarina, 21-39.
(2006) “Renaissance Sensuality vs. ‘Puritan’ Love Marriage in John Marston’s The Dutch Courtesan”. Christoph Houswitschka, Gabriele Knappe, Anja Müller (eds.). Anglistentag 2005 Bamberg: Proceedings. Proceedings of the Conference of University Teachers in English. Trier: wvt, 169-182.
(2007) “Short Cuts to Salvation: Representing Visible Saints”. Gabriela Schmidt, Andreas Höfele, Stephan Laqué, Enno Ruge (eds.). Representing Religious Pluralization in Early Modern Europe. P & A 12. Münster: LIT, 197-216.
(2008) “Mutton on Fridays: Food, Sex and Puritanism in Vienna”. Shakespearean Foodways: Feasting, Fasting, Playing and Digesting. Wissenschaftliches Seminar Online 6, 21-28.
(2009) “Of Hollow-hearted Men and Hypocrites: The Religious Turn and the Study of Early Modern Puritanism”. Lars Eckstein, Christoph Reinfandt (eds.). Anglistentag 2008 Tübingen: Proceedings. Proceedings of the Conference of University Teachers in English. Trier: wvt, 67- 76.
(2010) Mit Gabriela Schmidt. “‘They call us Babylon’: Verhandlungen religiöser Pluralisierung im England der Frühen Neuzeit”. Jan-Dirk Müller, Wulf Oesterreicher, Friedrich Vollhardt (Hrsg.). Pluralisierungen: Konzepte zur Erfassung der Frühen Neuzeit. P & A 21. Berlin: de Gruyter, 163-187.
(2010) “Seize the Saturday: Re-Viewing Ian McEwan’s Saturday and Re-Reading the Novels of Saul Bellow”. Anglistik 21.2, 69-81.
(2011) “Golding’s Metamorphoses, Shakespeare’s Twelfth Night and Puritan Anthroplogy”. Andreas Höfele, Stephan Laqué (eds.). Humankinds: The Renaissance and its Anthropologies. P & A. Berlin: de Gruyter, 91-105.
(2011) “The Baddest Neighbourhood? Shakespeare im Dickicht der Vorstädte”. Deutsche Shakespeare-Gesellschaft Jahrbuch, 34-52.
(2011) “Genres and Developments in Elizabethan Drama: Christopher Marlowe’s Doctor Faustus”. Sibylle Baumbach, Birgit Neumann and Ansgar Nünning (eds.). A History of British Drama: Genres – Developments –Model Interpretations. WVT-Handbücher zum literaturwissenschaftlichen Studium 15. Trier: wvt, 31- 46.
(2013) “Shakespeare, Greenblatt und die Macht der Anekdote”. Melanie Unseld und Christian von Zimmermann (Hrsg.). Anekdote – Biographie – Kanon: Zur Geschichtsschreibung in den schönen Künsten. Köln, Weimar, Wien: Böhlau, 85-104.
(2014) “‘Tempests are kind’: Schiffbruch und Idylle in Shakespeares Sturm”. Hans-Günther Schwarz, Geraldine Gutiérrez de Wienken und Frieder Hepp (Hrsg.). Schiffbrüche und Idyllen. Mensch, Natur und die vergängliche fließende Welt (ukiyo-e) in Ost und West. Das Symposium. München: Iudicium, 103-115.
(2014) “Having a Good Time at the Theatre of the World: Amusement, Antitheatricality and the Calvinist Use of the Theatrum Mundi Metaphor in Early Modern England, Björn Quiring (Hrsg.) “‘If Then the World a Theatre Present…’ Revisions of the Theatrum Mundi Metaphor in Early Modern England. Berlin, Boston: de Gruyter, 25-38.
“Nobody’s Perfect – Spiritualisten und Puritaner in England: Das Beispiel der Family of Love, 1579-1619”. Konrad Ehlich (Hrsg.). Diskursive Strukturen und Autorisierungspraxis in der radikalen Reformation. Zur Verinnerlichung von Autorisierung in der diskursiven Praxis von Schwärmern und Spiritualisten. P & A. Berlin: de Gruyter [zum Druck angenommen].
(2017) “What news on the Rialto? Shakespeare und Venedig”. Barbara Kuhn (Hrsg.). Wie sonst nirgendwo... Venedig zwischen Topographie und Utopie. Würzburg: Königshausen und Neumann, 151-174.

Rezensionen
(2003) “Horst Höhne. In Pursuit of Love: The Troublesome Life and Work of Percy Bysshe Shelley. American University Studies IV, English Language and Literature 193. Bern etc.: Peter Lang, 2000”. Zeitschrift für Anglistik und Amerikanistik 51.1, 86-88.
(2003) “Peter Lake with Michael Questier. The Antichrist’s Lewd Hat: Protestants, Papists and Players in Post-Reformation England. New Haven, London: Yale University Press, 2002”. Zeitschrift für Anglistik und Amerikanistik 51.4, 456-459.
(2004) “Roger Paulin. The Critical Reception of Shakespeare in Germany 1682-1914. Native Literature and Foreign Genius. Anglistische und Amerikanistische Studien 11. Hildesheim, Zürich, New York: Georg Olms Verlag, 2003”. Arbitrium. Zeitschrift für Rezensionen zur germanistischen Literaturwissenschaft 2, 192-197.
(2005) “Dominique Goy-Blanquet. Shakespeare’s Early History Plays: From Chronicle to Stage. Oxford: Oxford University Press, 2003; Nicholas Grene. Shakespeare’s Serial History Plays. Cambridge: Cambridge University Press, 2002; Ronald Knowles. Shakespeare’s Arguments with History. Basingstoke: Palgrave, 2002; David Ruiter. Shakespeare’s Festive History: Feasting, Festivity, Fasting and Lent in the Second Henriad. Aldershot: Ashgate, 2003”. Deutsche Shakespeare-Gesellschaft Jahrbuch, 245-249.
(2006) “Dieter Mehl, Angela Stock, Anna-Julia Zwierlein (eds.). Plotting Early Modern London. New Essays on Jacobean City Comedy. Aldershot: Ashgate, 2004”. Deutsche Shakespeare-Gesellschaft Jahrbuch, 261-263.
(2008) “Paula Blank. Shakespeare and the Mismeasure of Renaissance Man. Ithaca, NY: Cornell University Press, 2006; Erica Fudge. Brutal Reasoning: Animals, Rationality, and Humanity in Early Modern England. Ithaca, London: Cornell University Press, 2006; Constance Jordan, Karen Cunningham (eds.). The Law in Shakespeare. Basingstoke: Palgrave Macmillan, 2007; Lemon, Rebecca. Treason by Words: Literature, Law, and Rebellion in Shakespeare’s England. Ithaca, London: Cornell Drama. Cambridge: Cambridge University Press, 2006”. Deutsche Shakespeare-Gesellschaft Jahrbuch, 231-235.
(2008) “Peter Damrau. The Reception of English Puritan Literature in Germany. London: Maney Publishing for the Modern Humanities Research Association, 2006”. Arbitrium. Zeitschrift für Rezensionen zur germanistischen Literaturwissenschaft 1, 66-67.
(2010) “Stephen Greenblatt, Hamlet im Fegefeuer. Übers. Klaus Binder. Hamlet in Purgatory. Princeton University Press, Princeton, NJ, 2001. Suhrkamp, Frankfurt 2008”. Arbitrium. Zeitschrift für Rezensionen zur germanistischen Literaturwissenschaft 28.1, 46–50.
(2010) “Bernadette Andrea, Women and Islam in Early Modern Literature. Cambridge: Cambridge University Press, 2007; Benedict S. Robinson, Islam and Early Modern Literature: The Politics of Romance from Spencer to Milton. Basingstoke: Palgrave Macmillan, 2007”. Deutsche Shakespeare-Gesellschaft Jahrbuch, 240-242.
(2012) “Joseph L. Black, The Martin Marprelate Tracts: A Modernized and Annotated Edition. Cambridge: Cambridge University Press, 2008”. Editionen in der Kritik (2012), 28-32.
(2013) “Ian Donaldson, Ben Jonson: A Life. Oxford: Oxford University Press, 2011”. Deutsche Shakespeare-Gesellschaft Jahrbuch, 269-271.
(2013) “Louise Noble, Medical Cannibalism in Early Modern English Literature and Culture. (Early Modern Cultural Studies). Houndmills, Basinstoke: Palgrave MacMillan, 2011”. Archiv für das Studium der Neueren Sprachen und Literaturen, 201-203.

Kleinere Beiträge
(1991) “W. H. Auden: ‘As I Walked Out One Evening’; “Michael Hamburger’s ‘Orpheus Street, S. E. 5’”. Horst Meller, Helmut Slogsnat (eds.). London: The Urban Experience in Poetry and Prose. Interpretations for Teaching. Texts for English and American Studies 19. Paderborn: Schöningh, 260-264, 298-301.
(1997) “‘Literatur als Bildung?’ Willy Russells Drama Educating Rita im Unterricht”. Fremdsprachenunterricht 2, 86-91.
(2004) Artikel zu David Lodge, Robert Nye, Graham Swift und Sue Townsend. Gero von Wilpert (Hrsg.). Lexikon der Weltliteratur. Stuttgart: Kröner.
(2008) “Zum Nebeneinander von Puritanern und Theater im London der Frühen Neuzeit”. Mitteilungen des SFB 573: Pluralisierung und Autorität in der Frühen Neuzeit, 15.-17. Jahrhundert 2, 34-42.

Übersetzungen
(1991) Michael Hamburger. “Paddington Canal”, Horst Meller, Helmut Slogsnat (eds.). London: The Urban Experience in Poetry and Prose. Interpretations for Teaching. Texts for English and American Studies 19. Paderborn: Schöningh, 297.
(2001) Michael Hamburger. “Philip Larkin: Ein Rückblick”. Sinn und Form 53, 191-215.