Kontakt
Schellingstraße 3 (RG)
80799 München
Raum:
112 VG
Telefon:
+49(0)89 2180 - 2800
E-Mail:
valentina.finger@anglistik.uni-muenchen.de
Sprechstunde:
siehe LSF (bei Fehlermeldung bitte in LSF einloggen)
Weitere Informationen
Forschungsschwerpunkte
Shakespeare und das Drama der Frühen Neuzeit
(Ver)Kleidung und Kosmetik in Literatur und Kultur
Literarische Konstruktionen des ‚Weiblichen‘
Aktuelles Forschungsprojekt
Vested Ideals: Dress in Utopian Prose Fiction (Arbeitstitel)
Curriculum Vitae
Seit 2023: Assistentin am Lehrstuhl Prof. Dr. Tobias Döring
2023: Promotion in Englischer Literaturwissenschaft (summa cum laude; 0,5); LMU München
(Titel der Dissertation: Specular Stages of Shakespeare and Beyond: Mirrors in Early Modern English Plays and Playhouses)
2022: Visiting Research Student am King’s College London
Seit 2020: Co-Organisation des Studierendenworkshops „Shakespeare Academy“ begleitend zu den Jahrestagungen der Deutschen Shakespeare-Gesellschaft
2019–2023: Doktorandin am SFB 1369 „Vigilanzkulturen“; LMU München
2019: Master of Arts in Allgemeiner und Vergleichender Literaturwissenschaft (Komparatistik); LMU München
2017–2019: Studentische Hilfskraft von Prof. Dr. Anne Enderwitz (jetzt: HU Berlin), Prof. Dr. Martin von Koppenfels; Prof. Dr. Elfi Bettinger; Prof. Dr. Robert Stockhammer
2017: Bachelor of Arts in Allgemeiner und Vergleichender Literaturwissenschaft (Komparatistik); LMU München
2015–2016: ERASMUS-Aufenthalt am King’s College London
2013: Diplom in Modejournalismus/Medienkommunikation (AMD Akademie Mode & Design München)
Mitgliedschaften
Deutscher Anglistikverband
Deutsche Shakespeare-Gesellschaft
European Shakespeare Research Association
International Shakespeare Association
Auszeichnungen:
2024: Martin-Lehnert-Preis der Deutschen Shakespeare-Stiftung (Dissertationspreis)
Publikationen (Stand: Mai 2025)
Mirrors in Shakespeare and Early Modern English Drama: Power, Gender and the Magic of the Theatre, Arden Studies in Early Modern Drama, London: Bloomsbury (im Druck).
„‚I’ll draw it nearer by a perspective‘: Prognostic Mirrors in Jacobean Drama“. In: Anglistik 36:3 (2025) (im Druck).
„A head for a hand: Storytelling und Spurenlese in Shakespeares Titus Andronicus”. In: Eric Achermann und Sebastian Speth (Hgg.): Vergeltung und Verfahren: Zur Verbrechensdarstellung vor der klassischen Kriminalliteratur, Stuttgart: Metzler 2025, S. 227–242.
„Fashioning Falstaff: Dress and Disguise in Shakespeare’s Henry IV and The Merry Wives of Windsor“. In: Sophie Chiari und Anne-Marie Miller-Blaise (Hgg.): The Ecologies of Dress in Shakespeare and his Contemporaries. Edinburgh: Edinburgh University Press 2024, S. 163-177..
„‚As Brittle as the Glory‘: Imperial Mirrors and Their Inversions in Richard II“. In: Zeitsprünge. Forschungen zur Frühen Neuzeit 26:1/2 (2022), S. 18–35.
„To see or not to see: Hamlet und der vigilante Blick“. In: Vigilanzkulturen, 03/02/2021, https://vigilanz.hypotheses.org/1075.
„Not Moving a Foot: The Dancefloor as an Amorous Battleground in Love‘s Labour‘s Lost. In: Shakespeare Seminar 17 (2020): Shakespeare and Dance, S. 3–16.
Vorträge (Stand: Mai 2025)
2024:
- „Power to the Plants: (Un-)Natürliche Machtkulturen bei Shakespeare“, Staging Nature: Berührungspunkte von Natur und Bühnenwerken, 08.11.2024, LMU München
- „Unpin Me and Cut my Lace: Textile Communities in Othello and Antony and Cleopatra“, The 39th International Shakespeare Conference: Shakespeare and Communities, 23.–26.07.2024, Shakespeare Institute, University of Birmingham, Stratford-upon-Avon
2023:
- „‚I‘ll draw it nearer by a perspective‘: Prognostic Mirrors in Jacobean Drama“. Anglistentag 2023 (Sektion: Early Modern Futures), 24.–26.09.2023, Universität Siegen, Siegen
- „(Re-)Locating Mirrors on the Early Modern English Stage“. BSA (British Shakespeare Association) 2023: Re-locating Shakespeare, 25.–28.08.2023, University of Liverpool, Liverpool
2022:
- „Taking in Shadows with a Glass: Natural-Magic Mirrors in Ben Jonson’s The Alchemist“. Literature, Medicine and Science: An Interdisciplinary Conference, 12.10.2022, Birkbeck, University of London, London
- „Penetration of the Powder Room: Specular Spaces of Femininity in The Duchess of Malfi and The Devil’s Charter“. London Shakespeare Centre and Shakespeare’s Globe Third Graduate Conference: Home and Early Modernity, 24.–25.02.2022, King’s College London/Shakespeare’s Globe, Online
2021:
- „‚Enter King Edward in his sute of Glasse’: Shattering Specular Exemplarity in George Peele’s Edward the First“. The British Graduate Shakespeare Conference (BritGrad) 2021, 23.–27.08.2021, The Shakespeare Institute, Stratford-upon-Avon, Online
- „Imperial Mirrors and Suits of Glass: Sovereignty and Specularity on the Early Modern English Stage“. Mirror in Theory and Practice: New Perspectives on Old Questions, 17.–18.06.2021, Universität Wien/Alanus Hochschule, Online
- „Glassy Glory and Burnish’d Steel: Specular Utopias in George Chapman’s Bussy D’Ambois“. ESRA Virtual Conference 2021, 03.–06.06.2021, National and Kapodistrian University of Athens/European Shakespeare Research Association, Online
- „Fashioning Falstaff: Dress and Disguise in Shakespeare’s Henry IV and The Merry Wives of Windsor“. Strange Habits: Clothes, climes, and the environment in Shakespeare and his contemporaries, 21.–22.01.2021, Université Clermont Auvergne, Online
2020:
- „Not Moving a Foot: The Dancefloor as an Amorous Battleground in Love’s Labour’s Lost“. Herbsttagung der Deutschen Shakespeare-Gesellschaft (Shakespearetage), Online
- „Bankrupt of Majesty: Shakespeare’s Monarchs and Mirrors of Masculinity“. The British Graduate Shakespeare Conference (BritGrad) 2020, 14.–20.09.2020, The Shakespeare Institute, Stratford-upon-Avon, Online
- „Mirrors of Princely Semblance: Reflecting Boundaries in Shakespeare’s History Plays“. London Shakespeare Centre and Shakespeare’s Globe Second Graduate Conference: Negotiating Boundaries, 14.–15.02.2020, King’s College London/Shakespeare’s Globe, London
2018:
„Crossing Canals, Crossing Gender: Venice and the Topos of Disguise in Shakespeare’s The Merchant of Venice“. CEMS Postgraduate Conference: Space, Place and Interface, 23.–24.05.2018, University of Exeter, Exeter
Ausgewählte Lehrveranstaltungen (Stand Mai 2025)
Fashion and Cultural Studies
Einführung in die Literaturwissenschaft
King Richard II: Staging Politics in/with Shakespeare (Shakespeare Academy)
Pericles, Prince of Tyre: Odysseys in/of Shakespeare (Shakespeare Academy)
The Tempest: Pages and Stages in/of Shakespeare (Shakespeare Academy)
A Midsummer Night’s Dream: Popular Shakespeare(s) (Shakespeare Academy)
Dress and Disguise in Shakespeare: Renaissance Stage-Fashioning
Painted Faces: Cosmetics in Shakespeare and Early Modern Drama
Magic Mirrors on the Renaissance Stage
Women in White: Gender and Dress in Literature
Fashion and/as Literature