Anglistik
print


Navigationspfad


Inhaltsbereich
Finger

Dr. des. Valentina Finger

Assistentin am Lehrstuhl Prof. Dr. Tobias Döring

Kontakt

Department für Anglistik und Amerikanistik
Schellingstraße 3 (RG)
80799 München

Raum: 112 VG
Telefon: +49(0)89 2180 - 2800

Sprechstunde:
siehe LSF (bei Fehlermeldung bitte in LSF einloggen)

Weitere Informationen

Forschungsschwerpunkte

Shakespeare und das Drama der Frühen Neuzeit
(Ver)Kleidung und Kosmetik in Literatur und Kultur
Literarische Konstruktionen des ‚Weiblichen‘

Aktuelles Forschungsprojekt

Women in White: Sartorial Constructions of Femininity in (Neo-)Gothic(-Style) Literature (Arbeitstitel)

Curriculum Vitae

Seit 2023: Assistentin am Lehrstuhl Prof. Dr. Tobias Döring

2023: Promotion in Englischer Literaturwissenschaft (summa cum laude; 0,5); LMU München
Titel der Dissertation: Specular Stages of Shakespeare and Beyond: Mirrors in Early Modern English Plays and Playhouses

2022: Visiting Research Student am King’s College London

Seit 2020: Co-Organisation des Studierendenworkshops „Shakespeare Academy“ begleitend zu den Jahrestagungen der Deutschen Shakespeare-Gesellschaft

2019–2023: Doktorandin am SFB 1369 „Vigilanzkulturen“; LMU München

2019: Master of Arts in Allgemeiner und Vergleichender Literaturwissenschaft (Komparatistik); LMU München

2017–2019: Studentische Hilfskraft von Prof. Dr. Anne Enderwitz (jetzt: HU Berlin), Prof. Dr. Martin von Koppenfels; Prof. Dr. Elfi Bettinger; Prof. Dr. Robert Stockhammer; Dr. Manuel Mühlbacher

2017: Bachelor of Arts in Allgemeiner und Vergleichender Literaturwissenschaft (Komparatistik); LMU München

2015–2016: ERASMUS-Aufenthalt am King’s College London

2013: Diplom in Modejournalismus/Medienkommunikation (AMD Akademie Mode & Design München)

Mitgliedschaften

Deutscher Anglistikverband (früher: Deutscher Anglistenverband)
Deutsche Shakespeare-Gesellschaft
European Shakespeare Research Association
International Shakespeare Association

Publikationen (Stand: Oktober 2023)

„Fashioning Falstaff: Dress and Disguise in Shakespeare’s Henry IV and The Merry Wives of Windsor“. In: Sophie Chiari und Anne-Marie Miller-Blaise (Hgg.): The Ecologies of Dress in Shakespeare and his Contemporaries. Edinburgh: Edinburgh University Press [im Druck].

„A head for a hand: Spurensuche und fragmentierte Körper in Shakespeares Titus Andronicus” [Arbeitstitel]. In: Eric Achermann und Sebastian Speth (Hgg.): Geschichte der europäischen Kriminalliteratur vor der Detektivgeschichte [Arbeitstitel]. Stuttgart: Metzler [in Auftrag gegeben].

„‚As Brittle as the Glory‘: Imperial Mirrors and Their Inversions in Richard II“. In: Zeitsprünge. Forschungen zur Frühen Neuzeit 26:1/2 (2022), S. 18–35.

„To see or not to see: Hamlet und der vigilante Blick“. In: Vigilanzkulturen, 03/02/2021, https://vigilanz.hypotheses.org/1075.

„Not Moving a Foot: The Dancefloor as an Amorous Battleground in Love‘s Labour‘s Lost. In: Shakespeare Seminar 17 (2020): Shakespeare and Dance, S. 3–16.

Vorträge (Stand: Oktober 2023)

2023:
- „‚I‘ll draw it nearer by a perspective‘: Prognostic Mirrors in Jacobean Drama“. Anglistentag 2023 (Sektion: Early Modern Futures), 24.–26.09.2023, Universität Siegen, Siegen
- „(Re-)Locating Mirrors on the Early Modern English Stage“. BSA (British Shakespeare Association) 2023: Re-locating Shakespeare, 25.–28.08.2023, University of Liverpool, Liverpool

2022:
- „Taking in Shadows with a Glass: Natural-Magic Mirrors in Ben Jonson’s The Alchemist“. Literature, Medicine and Science: An Interdisciplinary Conference, 12.10.2022, Birkbeck, University of London, London
- „Penetration of the Powder Room: Specular Spaces of Femininity in The Duchess of Malfi and The Devil’s Charter“. London Shakespeare Centre and Shakespeare’s Globe Third Graduate Conference: Home and Early Modernity, 24.–25.02.2022, King’s College London/Shakespeare’s Globe, Online

2021:
- „‚Enter King Edward in his sute of Glasse’: Shattering Specular Exemplarity in George Peele’s Edward the First“. The British Graduate Shakespeare Conference (BritGrad) 2021, 23.–27.08.2021, The Shakespeare Institute, Stratford-upon-Avon, Online
- „Imperial Mirrors and Suits of Glass: Sovereignty and Specularity on the Early Modern English Stage“. Mirror in Theory and Practice: New Perspectives on Old Questions, 17.–18.06.2021, Universität Wien/Alanus Hochschule, Online
- „Glassy Glory and Burnish’d Steel: Specular Utopias in George Chapman’s Bussy D’Ambois“. ESRA Virtual Conference 2021, 03.–06.06.2021, National and Kapodistrian University of Athens/European Shakespeare Research Association, Online
- „Fashioning Falstaff: Dress and Disguise in Shakespeare’s Henry IV and The Merry Wives of Windsor“. Strange Habits: Clothes, climes, and the environment in Shakespeare and his contemporaries, 21.–22.01.2021, Université Clermont Auvergne, Online

2020:
- „Not Moving a Foot: The Dancefloor as an Amorous Battleground in Love’s Labour’s Lost“. Herbsttagung der Deutschen Shakespeare-Gesellschaft (Shakespearetage), Online
- „Bankrupt of Majesty: Shakespeare’s Monarchs and Mirrors of Masculinity“. The British Graduate Shakespeare Conference (BritGrad) 2020, 14.–20.09.2020, The Shakespeare Institute, Stratford-upon-Avon, Online
- „Mirrors of Princely Semblance: Reflecting Boundaries in Shakespeare’s History Plays“. London Shakespeare Centre and Shakespeare’s Globe Second Graduate Conference: Negotiating Boundaries, 14.–15.02.2020, King’s College London/Shakespeare’s Globe, London

2018:
„Crossing Canals, Crossing Gender: Venice and the Topos of Disguise in Shakespeare’s The Merchant of Venice“. CEMS Postgraduate Conference: Space, Place and Interface, 23.–24.05.2018, University of Exeter, Exeter

Bisherige Lehrveranstaltungen

Fashion and Cultural Studies
Einführung in die Literaturwissenschaft
King Richard II: Staging Politics in/with Shakespeare (Shakespeare Academy)
Pericles, Prince of Tyre: Odysseys in/of Shakespeare (Shakespeare Academy)
The Tempest: Pages and Stages in/of Shakespeare (Shakespeare Academy)
Dress and Disguise in Shakespeare: Renaissance Stage-Fashioning
Painted Faces: Cosmetics in Shakespeare and Early Modern Drama
Magic Mirrors on the Renaissance Stage